راهنمای اجرای بلوک های AAC (پارت۳)

۸) وادار، کلاف یا وال پست

مطابق آیین نامه ۲۸۰۰، در صورتیکه ارتفاع دیوار از ۳/۵ متر بیشتر باشد باید از کلاف افقی و قائم متصل به اسکلت ساختمان استفاده نمود. در صورتیکه طول دیوار از ۴ متر، بیشتر باشد باید از وادار یا کلاف قائم متصل به اسکلت ساختمان استفاده شود. فاصله وال پست ها از هم و از سازه نباید از ۴ متر بیشتر باشد. ارتفاع مجاز دیوار کمتر از ۳۰ برابر ضخامت بلوک است. در کنج کنسول (طره) باید وال پست عمودی اجرا شود. در دو طرف بازشوهای بزرگتر از ۲.۵ متر باید وال پست (وادار) عمودی اجرا گردد.

اتصال وال پست به زیر سقف یا تیر باید به صورت کشویی باشد تا بار قائم سقف به آن منتقل نشود.

لبه قائم و افقی تیغه ها نباید آزاد باشد. دیوار زیر پنجره و جان پناه، جهت تامین پایداری، باید دارای کلاف افقی و قائم باشد. در جانپناه هم وال پست افقی و قائم مطابق با ضوابط بالا اجرا می شود.


۹) اجرای تاسیسات

برای مسیرهای تاسیسات می توان به راحتی شیار عمودی با شیارزن دستی یا برقی و سوراخکاری در دیوارها با گردبر اجرا نمود. بعد از اجرای تاسیسات، مسیرها و سوراخهای اضافی با ملات کم سیمان یا ملات بنایی پرین پر و با مش فایبرگلس AR تقویت شود.

در صورتیکه عمق شیار از یک سوم عمق بلوک بیشتر باشد، باید در هر ۲ رج با دو میلگرد ۸ دو سرگونیا تقویت انجام گردد یا با وال پست دیوار دو طرف مهار شود.

سوراخکاری و شیار زنی در بتن هوادرا اتوکلاوشده

۱۰) لکه‌گیری سطح دیوار

برای ترمیم پریدگی ها و لکه گیری می توان از چسب بلوک استفاده نمود.
قبل از اجرا سطح با برس تمیز شود. لکه گیری با استفاده از کاردک انجام می شود. سپس سطح با یک سوهان ریز یا سمباده صاف و آماده رنگ آمیزی می شود.